Autor:
Data publikacji:
21 Październik 2022
Odsłuchaj tekst

Trasa polecana dla osób z niepełnosprawnościami.

Szczegóły szlaku

Trudność: łatwa, wymagany asystent

Długość: 9,6 km, pętla

Czas: 3:40 h

Przebieg szlaku

Parkujemy SAM/BUS w Dzięgielowie przy ul. Zamkowej, obok małego sklepiku, naprzeciw wejścia do zamku. RENESANSOWY OBRONNY ZAMEK z końca XV wieku, wybudował tu rycerz Henryk Czelo z Czechowic. Z miejsca parkingowego patrzymy na główne, zachodnie skrzydło, gdzie widoczna jest brama i sień przejazdowa. Nad bramą znajduje się kamienny kartusz herbowy, a po jej prawej stronie zachowała się zamkowa kaplica. Dziś zamek posiada trzy skrzydła otaczające otwarty dziedziniec i czwarte skrzydło przylegające do budowli od północy.

Kościół ewangelicki w Cisownicy, fot. T. Renk, www.slaskietravel

Od parkingu kierujemy się lewo na Cisownicę (wg drogowskazów). Idziemy jezdnią bez chodnika i pobocza, dlatego należy zachować szczególną ostrożność. Po 550 m droga rozgałęzia się. Wybieramy drogę w prawo. To ul. Turystyczna, którą poprowadzony jest też zielony szlak pieszy. Po 1,5 km szlak zielony odbija w prawo, a nasza trasa biegnie drogą o nawierzchni asfaltowej i po 200 m dochodzi do budynku o nazwie Restauracja & Noclegi „Pod Tułem”. To DAWNE SCHRONISKO PTTK „POD TUŁEM Od schroniska idziemy szlakiem zielonym tzw. „cisownickim” (dwa trójkąty: biały i zielony złączone w kwadrat) leśną ścieżką ok. 800 m. Docieramy do pierwszych zabudowań osiedla „Gołaźnia” (części Cisownicy). Droga polna już przy pierwszym budynku zamienia się w drogę bitą, a po 500 metrach w drogę asfaltową. Dochodzimy do kościoła ewangelickiego i świetlicy gminnej w Cisownicy. Za świetlicą szlak zielony cisownicki odbija w prawo i prowadzi do IZBY REGIONALNEJ „U BRZEZINÓW”. Tutejsze gospodarstwo agroturystyczne oferuje noclegi i potrawy regionalne. Trasa wyniosła 5,1 km. Wracamy za znakami czarnego szlaku rowerowego „Śladami Stroju Cieszyńskiego”.

Zamek w Dzięgielowie, fot. T. Renk, www.slaskietravel

Po 800 m znowu jesteśmy przy świetlicy gminnej w Cisownicy, mijając kościół ewangelicko-augsburski, skręcamy w prawo i po 400 m dojeżdżamy do lokalnego skrzyżowania, skręcamy w prawo. Docieramy do obniżenia pomiędzy zboczami Machowej i Zadniego Gaju, będącego działem wodnym Odry i Wisły, a zarazem najwyższym punktem naszej trasy (420 m n.p.m.). Rozpościera się stąd PIĘKNY WIDOK NA POTĘŻNĄ MAŁĄ CZANTORIĘ I GRZBIET ZADNIEGO GAJU. Po 600 m skręcamy w lewo i szosą bez poboczy i chodników wędrujemy do miejsca startu. Trasa powrotna – 4,5 km.

Izba Regionalna "U Brzezinów", fot. T. Renk, www.slaskietravel

Czytaj też:

Spacer po Kończycach Wielkich i Małych, trasa dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.

Wyświetlenia:  235
Twoja ocena:
Ocena: 0.0 (Oddano 0 głosy)