Autor:
Data publikacji:
21 Październik 2022
Odsłuchaj tekst

Trasa polecana dla osób z niepełnosprawnościami.

Szczegóły szlaku

Trudność: bardzo łatwa, dostępna dla  wszystkich

Długość: 4,4 km + ewentualny powrót 3,1 km

Czas: 2:50 h

Przebieg szlaku

Parkujemy SAM/BUS w Kończycach Wielkich przy ul. Kościelnej na dużym parkingu przy KOŚCIELE PW. ŚW. MICHAŁA ARCHANIOŁA. Wybudowany w 1777 r. jest największym drewnianym kościołem na Śląsku Cieszyńskim. Dla wózkowiczów wjazd do kościoła od strony ul. Szkolnej. Od parkingu wejście po schodach. Przy parkingu pomnik – ŁAWECZKA HRABINY GABRIELI VON THUN-HOHENSTEIN, zwanej Dobrą Panią z Kończyc. Ta ostatnia właścicielka nieodległego pałacu zapisała się w pamięci mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, jako osoba niezwykle oddana działalności charytatywnej. Z parkingu kierujemy się do ul. Dębina. Poprowadzony nią jest zielony szlak rowerowy. Po 500 m wychodzimy na ul. Zamkową. Tu skręcamy w lewo i po 40 m po prawej mijamy tablicę informacyjną z opisem PAŁACU W KOŃCZYCACH. Możemy wejść na teren pałacu, ale obiekt jest w rękach prywatnych i nie jest udostępniany do zwiedzania. Za zamkiem winnica.

Zamek w Kończycach Małych, fot. T. Renk, www.slaskie.travel

Wracamy do ul. Zamkowej, skręcamy w prawo i po 120 m skręcamy w ul. Dolną (przed mostem nad rzeką Piotrówką). Po 300 m znowu skręcamy w prawo. Po przejściu kolejnych 300 m, po lewej mijamy DWA POMNIKI PRZYRODY – OKAZAŁE DĘBY SZYPUŁKOWE „MIESZKO” I „PRZEMKO”. Dąb „Mieszko” to najstarszy dąb na Śląsku, jeden z najstarszych w Polsce, liczący ponad 500 lat. Wędrujemy dalej ul. Dolną, która przy posesji nr 30 zamienia się w drogę gruntową. Dochodzimy do pokrytej asfaltem ul. Górnej. Od dębów ok. 1 km. Tu skręcamy w lewo i wędrujemy ul. Górną, Bławatkową, by po 1,2 km, za dużym stawem skręcić w lewo i przez niewielki mostek przedostać się na ul. Staropolską. Za parkingiem i kortami tenisowymi skręcamy w prawo i po lewej ukazuje się nam ZAMEK W KOŃCZYCACH MAŁYCH. Wchodzimy na jego dziedziniec. Za sprawą arkad znajdujących się od strony wewnętrznego dziedzińca zamek zwany jest Cieszyńskim Wawelem. Obecnie w zamku mają siedzibę liczne lokalne stowarzyszenia, Izba Regionalna oraz elegancki hotel i restauracja. Izba Regionalna znajduje się na pierwszej kondygnacji, ale dla wózkowiczów jest niedostępna.

Staw przy zamku w Kończycach Małych, fot. T. Renk, www.slaskie.travel

Od zamku idziemy ścieżką w kierunku widocznego mostku nad stawami. Przechodzimy malowniczy mostek i skręcamy w prawo. Dochodzimy do ul. Staropolskiej. Tu skręcamy w lewo idziemy w kierunku widocznego kościoła – to SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ KOŃCZYCKIEJ. Do wejścia głównego kościoła wchodzimy po lekkim wzniosie. Szczególną czcią w kościele cieszy się pochodzący XVI wieku cudowny wizerunek Matki Boskiej Kończyckiej, zwanej Madonną z kwiatem mlecza. Od parkingu w Kończycach Wielkich trasa wyniosła 4,4 km. Przy kościele duży parking, na który może podjechać BUS. Powrót za znakami zielonego szlaku rowerowego wzdłuż ulic: Folwarcznej, Bławatkowej, Górnej, Zamkowej, Dębina. Trasa powrotna wynosi 3,1 km.

Czytaj też:

Spacer po zabytkowym Cieszynie, trasa polecana dla osób z niepełnosprawnościami.

Wyświetlenia:  151
Twoja ocena:
Ocena: 0.0 (Oddano 0 głosy)