WYPRAWA DO BAZYLIKI I NA KALWARIĘ W PIEKARACH ŚLĄSKICH

Data publikacji:
03 Listopad 2022
Odsłuchaj tekst

Trasa polecana dla osób z niepełnosprawnościami.

Szczegóły szlaku

Trudność: dość trudna, niekiedy wąska, nierówna, możliwe liczne stopnie; dostępne dla wózkowiczów, ale ze wsparciem i pomocą asystenta

Długość: 5,2 km, pętla

Czas: 2 h

Opis szlaku

SAM/BUS parkujemy przy ul. Do Kopca Wyzwolenia na dużym parkingu pod KOPCEM WYZWOLENIA. Sam kopiec jest dla wózkowiczów niedostępny ze względu na wąską ścieżkę. Kopiec Wyzwolenia usypano w latach 1932-37, upamiętniając w ten sposób 250 rocznicę przemarszu pod Wiedeń wojsk króla Jana III Sobieskiego (przypadającą w 1933 r.) oraz 15 rocznicę wejścia części Śląska w granice odrodzonej Polski (obchodzono ją w roku 1937). Kopiec Wyzwolenia wznosi się na wysokość 356 m n.p.m., a 20 m od poziomu gruntu. Średnica jego podstawy wynosi 64 m.

Kopiec Wyzwolenia, fot. T. Renk, www.slaskietravel

Przebieg szlaku

Spod Kopca wędrujemy w kierunku piekarskiej bazyliki, najpierw do ul. Jana Pawła II, tu w prawo do ul. Bytomskiej (1 km), znowu w prawo i po 800 m po lewej BAZYLIKA MNIEJSZA PW. NMP I ŚW. BARTŁOMIEJA. Przed bazyliką po lewej Pl. Mariański, gdzie jest parking. Odcinek od Kopca do tego parkingu (2,1 km) można przejechać i rozpocząć wycieczkę od Pl. Mariańskiego, z którego wchodzimy w ul. Księdza Jana Ficka. W narożniku placu parterowy budynek Centrum Pielgrzymkowego. Tu można uzyskać szczegółowe informacje na temat zwiedzania bazyliki i kalwarii, uzgodnić przewodnika. Wejście na teren kościoła dla wózkowiczów znajduje się od strony ul. ks. Jana Ficka. Po zwiedzeniu bazyliki wracamy na ul. ks. Jana Ficka, skręcamy w prawo i w lewo w ul. ks. Jerzego Popiełuszki. Po 100 m za Domem Pielgrzyma po prawej brama wejściowa na teren PARKU GÓRA KALWARIA. Przy bramie umieszczona jest tablica z planem ścieżek kaplic oraz z historią Kalwarii. Kierujemy się na wzgórze, gdzie w centralnej części stoi Kościół Przemienienia Pańskiego. Pierwsza droga w lewo wyłożona płytami kończy się schodami. Jeżeli od bramy wejściowej pójdziemy prosto i skręcimy w drugą w lewo, dotrzemy do kościoła gruntową drogą bez schodów. Ze ścieżek kalwaryjskich możemy wyjść przez bramę przy ul. Bytomskiej. Tu skręcamy w prawo. Przy ul. Bytomskiej 157 mieści się Miejskie Centrum Informacji i Turystyki. Do parkingu na Pl. Mariańskim idziemy przez 250 m. Od parkingu na Pl. Mariańskim wracamy tą samą trasą.

Piekary Śląskie, Kalwaria, fot. T. Renk, www.slaskietravel

Czytaj też:

Przechadzka po Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Radzionkowie dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.

Wyświetlenia:  47
Twoja ocena:
Ocena: 0.0 (Oddano 0 głosy)