"NOSPR Kameralnie" / Muzyka polska za mało znana

City:
Katowice
Play text
Add to planner

Wykonawcy: Lucyna Fiedukiewicz skrzypce; Nikola Gajownik skrzypce; Elżbieta Mrożek-Loska altówka; Łukasz Frant wiolonczela  

Program: Władysław Żeleński – Kwartet smyczkowy A-dur op. 42; Krzysztof Penderecki – III Kwartet smyczkowy Kartki z nienapisanego dziennika

Gatunek kwartetu smyczkowego nieczęsto podejmowany był przez polskich twórców w XIX wieku. Najwcześniej próbował sił w tej dziedzinie Józef Elsner, ale jeszcze u jego następców (Lessla, Kurpińskiego, Dobrzyńskiego, Stolpego) kwartet stanowił margines twórczości, bez porównania skromniejszy od ich twórczości fortepianowej czy wokalnej. Wiąże się to ze szczupłością życia koncertowego w naszym kraju pod zaborami i słabym rozwojem szkolnictwa muzycznego. Sytuacja zaczęła zmieniać się dopiero w kolejnych latach działalności Instytutu Muzycznego w Warszawie (tj. od 1861 r.). Działający w nich nauczyciele sami niejednokrotnie grywali w kwartetach smyczkowych, do czego też zachęcali swoich uczniów.

Za najwybitniejszego twórcę muzyki kameralnej w II poł. stulecia uchodzi jednak Władysław Żeleński (1837–1921), który studiował u Franciszka Mireckiego w Krakowie, a potem u Bertholda Damckego w Paryżu. W 1875 roku skomponował Kwartet F-dur op. 28 nagrodzony na konkursie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, a w 1880 Kwartet A-dur op. 42. Drugi z wymienionych to tradycyjny czteroczęściowy cykl, ze scherzem na drugim miejscu oraz z klasycznymi formami w pozostałych częściach. We wszystkich pojawiają się zwroty świadczące o zamiłowaniu kompozytora do muzyki ludowej (chociaż bez cytatów z folkloru), np. w postaci współbrzmień burdonowych w partii wiolonczeli. Wyraźnie zaznacza się także skłonność do ciemnego brzmienia, efektu umieszczania melodii tematu w niskim rejestrze oraz do zagęszczania faktury. Pod tym względem Żeleński, być może, wzorował się na kwartetach Brahmsa (wyd. w latach 1873 i 1875). Uwagę zwraca także strona harmoniczna tematu – jego pierwsza część utrzymana jest w tonacji a-moll, a zasadnicza tonacja A-dur osiągnięta zostaje dopiero pod koniec myśli głównej. Śpiewne Intermezzo nawiązuje do analogicznych form w cyklach Mendelssohna zaś główna myśl muzyczna finału zdominowana została przez czynnik motoryczny. Chociaż pod względem harmonicznym styl Żeleńskiego nie wykracza poza język wypracowany przez kompozytorów I połowy stulecia, ze względu na solidne rzemiosło i walory ekspresyjne Kwartet A-dur w pełni zasługuje na trwale miejsce w repertuarze.

Prawykonanie III Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego odbyło się podczas koncertu uświetniającego 75. urodziny kompozytora 21 listopada 2008 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Sam kompozytor zdradził wówczas mniej oficjalny podtytuł kompozycji - Kartki z nienapisanego dziennika, gdyż kompozycja ta ma charakter sentymentalnej podróży w czasie, podróży do czasów dzieciństwa; jest to rodzaj dialogu sędziwego twórcy z przeszłością. Penderecki, urodzony w Dębicy w rodzinie adwokata (pochodzącego z Rohatynia, czyli okolic Kołomyi), z muzyką związał się przypadkowo, gdyż właśnie przez przypadek w jego domu rodzinnym znalazły się skrzypce. Wyłącznie dla zabawy i całkowicie po amatorsku grywał na nich ojciec kompozytora. Krzysztof miał wówczas już ok. 15 lat. To zdecydowanie za dużo, aby myśleć poważnie o nauce gry na instrumencie. Sam jednak zaczął wydobywać z nich pierwsze dźwięki i motywy i taki właśnie był jego początek aktywności muzycznej. Z tamtych lat zapamiętał kompozytor również melodię cygańską (rumuńską, huculską), którą przy różnych okazjach i w różnych wariantach grywał jego ojciec. Charakterystyczny był dla niej inicjalny i ramowy interwał tercji małej.

III Kwartet jest kompozycją zwartą, ale o wieloodcinkowej budowie, wewnętrznie skontrastowanym pod względem tempa i charakteru. Po pełnej zadumy introdukcji następuje energiczne, nasycone młodzieńczą werwą Vivace, dalej - sentymentalny quasi-walc, jeszcze jeden odcinek silnie eksponujący ową huculską melodię i liryczny nokturn. A zatem wiele momentów zaskakujących, ale i takich, które kojarzą się z Pendereckim, spotykanych już w innych jego kompozycjach, bo to jakby dialog z samym sobą. Pierwszym wykonawcą utworu był Shanghai Quartet.

Koncert odbędzie się 14 czerwca (czwartek), o godzinie 19:30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, sala kameralna, plac Wojciecha Kilara 1, Katowice.

Serdecznie zapraszamy.

źródło: www.nospr.org.pl

 

Your opinion:
Rate: 0.0 (0 votes were given)
Views:  0
Location:

St Wojciecha Kilara 1
40-202 Katowice
Commune: Katowice
County: Katowice


Tourist region: 
Śląsk
Category: 
Events

Date of the event: 
17:30 - 19:00 14/06/2018
Contact:
Main Phone: +48 327 325 312
Secondary Phone: +48 327 325 300

Website: nospr.org.pl

Prices and amenities
Tickets:
Prices: 10
Target group: dla młodzieży, dla dorosłych, dla seniorów, dla rodzin,
Add to planner
POI
Tourist Information 
Actively 
Cultural Heritage 
Nature 
Travel Agent 
Gastronomy 
Accommodation 
Tourist offer 
Entertainment 
Rental Office 
Health and Beauty 
Centra kongresowo wystawiennicze 
Route
The Route
Marked tourist route
To take off
To the finish line
PDF
KML
GPX